מתחילים עבודה חדשה? קבלו 7 עצות חשובות

with אין תגובות

בשעה טובה התקבלתם לעבודה חדשה. היום הראשון בתפקיד נמצא מעבר לפינה ולצד השמחה וההתרגשות – אתם גם מלאי חששות וחוסר ודאות לגבי מה שמצפה לכם. השבועות הראשונים בתפקיד הם בעלי חשיבות קריטית לקליטה והשתלבות מוצלחת – איך עושים את זה נכון? הנה כמה עצות שיעזרו לכם:

1. רושם טוב בימים הראשונים – כולנו מכירים את הביטוי "אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני". אנשים שיפגשו בכם לראשונה יקטלגו אתכם לפי מראה והתנהגות, ומהקטלוג הזה קשה להשתחרר – לטוב ולרע. לכן, בימים הראשונים – חשוב להקפיד במיוחד על הדברים שגורמים לאנשים אחרים להתרשם מכם, גם אם מדובר בדברים חיצוניים. תזכרו, שאת האישיות והיכולות שלכם, ייקח להם זמן להכיר. הגיעו בלבוש יפה ומסודר, הגיעו לעבודה בזמן (ודאו מראש שאתם יודעים כמה זמן לוקח להגיע מהבית למשרד וקחו טווח ביטחון). התנהגו בצורה מנומסת וחברותית לכל מי שאתם נתקלים בו, ואל תשכחו לחייך…

2. להקשיב ולשאול – אתם חדשים בארגון, ולכן עדיין לא מכירים את אופיו, תרבותו הארגונית וכלליו. תקופת הכניסה לתפקיד היא הזמן בו תתחילו להכיר את כל אלו, להפנימם וליישמם. במהלך תהליך החיברות הזה (תהליך בו הסביבה משדרת למגיעים אליה מהם הקודים שלה) מומלץ להנמיך פרופיל וללמוד מהסובבים איך, בעצם, מתנהגים כאן. זה כמובן לא אומר שעליכם להימנע מלשאול שאלות. נהפוך הוא. מומלץ למצוא "אנשי קשר" – עובדים ותיקים, להתיידד איתם ולשאול אותם על הנוהגים השונים בחברה בנושאים כמו ארוחות צהריים (מזמינים ביחד או כל אחד לחוד), צורת תקשורת פנימית (מיילים? וואטסאפים?) וכו'.

dev-worker

3. העברת מקל – חפיפה טובה יכולה לעשות את ההבדל בין כניסה חלקה לתפקיד לבין כניסה מלאת מהמורות. בין אם מי שחופף אתכם הוא עובד שעוזב את הארגון, עובד שעובר לתפקיד אחר בו או קולגה שממלא תפקיד דומה – הוא אמור להעביר לכם חפיפה שתאפשר לכם לבצע היטב את תפקידכם החדש. אתם, מצדכם, צריכים לתת לו את הכבוד הראוי, למרות שאתם מחליפים אותו, ולכבד את הידע והניסיון שלו. במקרים רבים, ידע שלא תספיקו ללמוד ממנו בהתחלה, לא תוכלו לרכוש בהמשך – ולכן חשוב להקדיש לתהליך תשומת לב וזמן. אם זה ניתן, נסו להקדיש חלק מזמן החפיפה לשלב שבו אתם מבצעים את המשימות, והחופף שלכם, מפקח ומעיר.

כמו כן, אל תסמכו על הזיכרון שלכם. מומלץ לכתוב את עיקרי הדברים, כדי שאחר כך אם תתקעו במהלך משימה מסוימת כאשר החופף כבר אינו בסביבה – יהיה מה שיזכיר לכם.

 4. הכירו את האנשים – לא משנה באיזו משרה אתם עובדים, ליכולת שלכם להשתלב בעבודת הצוות בארגון יש חשיבות גדולה. בקשו מהמנהל הישיר שלכם רשימה של האנשים שהוא חושב שאתם צריכים להכיר, ותקבעו פגישת היכרות קצרה עם כל אחד ואחת מהם, בה תוכלו לשאול אותם מה הציפיות שלהם מכם, כיצד הם מעדיפים לתקשר, מה הגדרת התפקיד שלהם וכו'. תשאלו גם אותם בפגישה אלו אנשים הם חושבים שאתם צריכים להכיר, וכך, תוך זמן קצר, תוכלו לייצר לעצמכם היכרות ראשונית עם כל הגורמים הרלבנטיים עבורכם בחברה.

5. הפכו את העמדה לבית שני – אתם צפויים לשבת שעות רבות מדי יום באותו המקום. אולי זה חדר, אולי זה קיוביקל באופן ספייס. כך או כך, חשוב שתרגישו בפינה הזאת בבית. הביאו תמונות של יקיריכם ומקמו אותם שם. אם אתם מחובבי הצמחים – הביאו עציץ קטן. אם אתם יכולים לשמוע מוזיקה בעבודה – דאגו להעתיק למחשב שלכם את קבצי המוסיקה החביבים עליכם. וכמובן – דאגו לסביבת עבודה מסודרת ונקייה.

6. הפגינו ראש גדול – בתקופת העבודה הראשונה אתם תחת זכוכית מגדלת (מקומות עבודה מסוימים אפילו מגדירים רשמית את שלושת חודשי העבודה הראשונה כ"תקופת מבחן"). לכן, במהלכה חשוב מאוד שתשדרו שבחירתכם לתפקיד הייתה הצעד הנכון של ההנהלה. תהיו "ראש גדול". הקפידו על מילוי כל משימותיכם במלואן, אל תהססו לשאול שאלות שאולי יגררו עוד קצת עבודה אבל יציגו אתכם טוב, ונסו ללמוד כמה שיותר על הארגון, גם בכל מה שלא קשור ישירות למשרה שלכם.

7. לא למהר עם פייסבוק – אל תמהרו לבקש חברות בפייסבוק או לעקוב באינסטגרם אחר הקולגות החדשים. ישנם כאלו שמעדיפים להפריד בין חייהם האישיים לבין העבודה ולא מתחשק להם שאנשים מהמשרד, בוודאי כאלו שהם עדיין אינם מכירים היטב, ייחשפו לתכניהם האישיים. לאחר זמן מה, כאשר כבר ברור עם מי התחברתם מקרב עובדי המשרד ועם מי אתם רק ביחסי "שלום שלום" – הצעת החברות הווירטואלית היא לגיטימית יותר.

Share